kouzelná knihovna

25.06.2016 17:05

Ocitám se mezi poklidnými kopečky.

„Brý jitro přeju!" pozdraví kdosi. Nechápavě se rozhlížím, až si povšimnu malého chlapíčka. Sahal mi sotva po pás, nohy měl bosé a byl oblečen do pestrých barev. Hlavu mu pokrývaly zrzavé kudrliny.

„Vy nejste zdejší, že ano?“ optal se půlčík.

„Směl bych se zeptat, kde pravě teď jsem?" Odpověděl jsem otázkou.

„Pojďte za mnou.“ vyzval mě chlapík.

Následoval jsem půlčíka a po chvíli jsem se ocitl na cestičce dále se klikatící mezi pahorky.

„Pokračujte tudy a dojdete to dna pytle." ukazoval mi cestu půlčík.

Pokračoval jsem tedy po cestě a zanedlouho jsem se ocitl ve vesnici plné malých půlčíků. Najednou prochází vysoký muž v šedém hábitu se stříbrnou šálou a vysokým špičatým kloboukem.

„Pěkný den přeji!“ pozdravil jsem.

„Co dělá člověk jako vy, v těchto končinách?" otázal se muž.

„To bych také rád věděl...“ odvětil jsem.

„Chcete tedy říct, že sám nevíte?“ zeptal se překvapeně muž.

„Ano, přesně tak,“ odpověděl jsem nejistě.

„Právě mě něco napadlo, pojďte se mnou,“ zablýsklo se muži v očích.

Muž mě vedl mezi kopci a po chvíli se zastavil před jakousi norou. Seděl tam půlčík a pokuřoval dýmku.

„Dobré jitro,“ pozdravil chlapík.

„Jak to myslíte? Přejete mi tím dobré jitro, nebo tím chcete říct, že je jitro jako stvořené na to, aby byl člověk dobrý, nebo snad že je dobré, ať se mi to líbí nebo ne?“ zeptal se stařec.

„Všechno najednou,“ odvětil rozpačitě půlčík.

„Eee, známe se?“ zeptal se mužík.

„Ano, třebaže si na mě nepamatujete,“ řekl muž. „Já jsem Gandalf!“

„A s vámi je tu?“ zeptal se mužík.

„Daniel Weber,“ odpověděl jsem.

„Bilbo Pytlík, rád vás poznávám,“ odpověděl zdvořile Bilbo.

„Nezajdete ke mně zítra na svačinu?“ podíval se Bilbo na muže.

„Dobrá, uvidíme se zítra,“ odvětil muž.

Na druhý den jsem společně s Gandalfem dorazil na svačinu k panu Bilbovi Pytlíkovi.

„Co si dáte?“ otázal se zdvořile hostitel.

„Pro mě ty tvarohové buchty,“ ukázal čaroděj.

Najednou se rozdrnčel zvonek. Když Bilbo otevřel, vešlo dovnitř 12 trpaslíku.

„Nori, Ori, Dori, Fili, Kili, Oin, Gloin, Bombur, Bofur, Bifur, Balin a Dwalin. K vašim službám.“ řekli trpaslíci.

„To jste se asi spletli,“ povídá Bilbo.

„Aaa, Gandalfe! Rád vás vidím,“ obrací se Dori na čaroděje.

Ozve se zaťukání. Bilbo poněkud pobouřeně vyrazil otevřít.

„Zrovna jsem je nechal přeleštit!“ brumlá si pod vousy.

„Thorin Pavéza, k vašim službám!“ představí se třináctý z trpaslíků.

„Bilbo Pytlík, k vašim!“ odvětí půlčík.

 

„Mohl bych poprosit o krocana?“ ptá se Ori.

„A já o sýr?“ ozve se z druhé strany.

„A pro mě když už tam půjdete, mistře Bilbo, bábovku,“ poručil si Fili.

„Je vidět, že mají lepší přehled o mých zásobách, než já sám,“ poznamenal Bilbo a odešel do spíže.

„Mohl bych poprosit kousek pizzy?“ zeptal jsem se.

„Eeee, Piři?“ podívá se zmateně Bilbo.

„Neee, říkal pimi!“ opravil Bilba Gloin.

„Říkal jsem pizzy!“

„To je jako co?“ zeptali se trpaslíci sborově.

„Vy nevíte, co je pizza? Tak to je konec!“

J.R.R Tolkien: Hobit: cesta tam a zase zpátky